به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

عکسهای بنده که توسط لپ تاپ ایکس او برداشته ام

این هم سری از عکسهای بنده که توسط لپ تاپ ایکس او برداشته ام:

[   ] XO (1).jpg 44K  
[   ] XO (2).jpg 44K  
[   ] XO (3).jpg 46K  
[   ] XO (4).jpg 40K  
[   ] XO (5).jpg 34K  
[   ] XO (6).jpg 33K  
[   ] XO (7).jpg 34K  
[   ] XO.jpg 38K

گنو/لینوکس چیست ؟

گنو/لینوکس یا بطور مختصر لینوکس یک سیستم عامل است. شما هم‌اکنون سیستم عاملی روی رایانه خود دارید و می‌دانید که سیستم عامل، مهمترین برنامه‌ی رایانه است که وظیفه‌ی مدیریت سایر برنامه‌ها، مدیریت سخت‌افزار و ارتباط میان نرم‌افزار با سخت‌افزار را بر عهده دارد. سیستم عامل شما ممکن است مایکروسافت ویندوز، نسخه‌ای از داس، اپل مکینتاش، یا نسخه‌ای از یونیکس باشد (سیستم عامل‌های دیگری نیز وجود دارند). گنو/لینوکس یک سیستم عامل شبیه یونیکس است که هسته‌ی آن توسط فردی با نام "لینوس توروالدس" که در اوایل دهه‌ی نود، دانشجوی دانشگاه هلسینکی فنلاند بود نوشته شد؛ و اولین نسخه‌ی آن در سال ۱۹۹۱ انتشار یافت. سپس نرم‌افزارهایی که پروژه‌ی "گنو" تهیه و تولید کرده بود، در کنار این هسته قرار گرفت، و سیستم عامل گنو/لینوکس را تشکیل داد. از آن جایی که بسیاری از نرم‌افزارهای مهم درون این سیستم، از محصولات پرو‌ژه‌ی گنو می‌باشد نام صحیح این سیستم عامل "گنو/لینوکس" است.

گنو/لینوکس مزیت‌های بسیاری نسبت به سایر سیستم عامل‌ها دارد. به طور خلاصه می‌توان نقاط قوت گنو/لینوکس را در امنیت بسیار بالا به دلیل وجود دیواره‌ی آتش در هسته‌ی سیستم عامل و همچنین وجود لایه‌های امنیتی مختلف در آن، تعداد انگشت شمار ویروس‌های رایانه‌ای شناخته شده برای آن، پایداری بسیار بالا به دلیل طراحی درست هسته، بدین صورت که اشکال در یک نرم‌افزار باعث ناپایداری کل سیستم نمی‌گردد، سرعت بالای سیستم عامل، به دلیل در دسترس بودن کد متن برنامه، و در نتیجه امکان کامپایل برنامه برای یک سخت‌افزار خاص، قیمت بسیار پایین آن، از آن‌جایی که خود سیستم عامل و اکثر نرم‌افزار‌های آن به رایگان در دسترس می‌باشند؛ خلاصه کرد. لینوکس همچنین یک هسته‌ی کاملا چند وظیفه‌ای می‌باشد، و از سال‌ها قبل از آنکه ویندوز به وجود آمده باشد و در زمانی که داس یک سیستم عامل تک وظیفه‌ای بود؛ این سیستم توانایی اجرای چند وظیفه به صورت همزمان را داشت. لینوکس سیستمی چند کاربری است، و این مفهوم را به حد اعلای خود رسانده، زیرا چند کاربر، می‌توانند از یک سیستم به طور همزمان و بدون دخالت در وظایف یکدیگر استفاده کنند. نسخه‌ی فعلی هسته‌ی لینوکس که نسخه‌ی ۴/۲ است، توانایی بهره‌وری از ۸ پردازنده را به صورت همزمان دارد، و این قابلیت در نسخه‌ی بعدی آن به ۱۶ پردازنده خواهد رسید.

مهمترین برتری گنو/لینوکس، نسبت به سیستم‌عامل‌های انحصاری آن است که این سیستم نرم‌افزار آزاد است. هیچ شرکت، دولت یا گروهی صاحب گنو/لینوکس نیست. شرکت‌ها و گروه‌های بسیاری اقدام به تولید مجموعه نرم‌افزارهای خود، که "پخش" نام دارد کرده‌اند. تعداد دقیق پخش‌های گنو/لینوکس مشخص نیست، اما آنچه که مسلم است آن است که بیش از ۲۰۰ پخش ثبت شده‌ی گنو/لینوکس وجود دارد. هر شخصی، با کمی دانش فنی و کمی وقت می‌تواند سیستم عامل گنو/لینوکس خودش را درست کند. با این وجود اکثرا افراد ترجیح می‌دهند که از پخش‌های از پیش ساخته شده استفاده کنند. از معروفترین پخش‌های گنو/لینوکس می‌توان به دبیان (Debian) ، رد هت (RedHat) ، مندریک (Mandrake) ، سوزه (SuSE) و جنتو (Gentoo) اشاره کرد.

گنو/لینوکس هم همانند مایکروسافت ویندوز، و در حقیقت همانند تمام سیستم‌عامل‌های دیگر بر روی دیسک سخت نصب می‌شود. در حقیقت، گنو/لینوکس تقریبا روی هر نوع سازه‌ی رایانه‌ای قابل نصب است. از سازه‌ی IA32 که اکثر ما از آن استفاده می‌کنیم، و شامل پردازنده‌های Intel و AMD می‌شود، تا سازه‌ی PowerPC (پردازنده‌های IBM و Motorola)، سازه‌ی Sparc (پردازنده‌های Sun)، سازه‌ی Alpha (پردازنده‌های HP)، و سازه‌های دیگری که ذکر آن‌ها در اینجا ضرورتی ندارد. گنو/لینوکس همچنین می‌تواند به آسانی در کنار سایر سیستم‌عامل‌‌ها از جمله مایکروسافت ویندوز، بر روی یک رایانه قرار گیرد. در این حالت شما یک رایانه‌ی به اصطلاح Multi Boot خواهید داشت، و هنگام روشن نمودن رایانه، سیستم‌عامل مورد نظرتان را انتخاب کرده و وارد آن می‌شوی

 
برگرفته از سایت: امید

لست کشورهای پروژه یک لپتاپ به هر کودک

در این لینک شما لست کشورهایکه او ایل پی سی در آن پروژه یک لپتاپ به هر کودک را در دست گرفته هست را دیده میتوانید.

آموزش پوتل: چگونگی استفاده از آن

درباره‌ی پوتل

نام پوتل نماینده‌ی PO-based Online Translation / Localization Engine (موتور برخط ترجمه/محلی‌سازی مبتنی بر PO) است، ولی ممکن است لازم باشد که این مطلب را هم بخوانید. پوتل یک درگاه وب است که که به شما اجازه می‌دهد راحت‌تر ترجمه کنید. پوتل یک نرم‌افزار آزاد با مجوز GPL است، و شما می‌توانید آن را دریافت کنید و نسخه‌ی خودتان را اجرا نمایید اگر مایل باشید. شما همچنین می‌توانید به روش‌های متعددی در گسترش مشارکت کنید (شما مجبور نیستید بتوانید برنامه بنویسید). خود پروژه‌ی پوتل در http://translate.sourceforge.net میزبانی می‌شود. در آن‌ جا می‌توانید جزئیات کد منبع، فهرست‌های نامه‌نگاری و غیره را بیابید.

ثبت نام

در حالی که همه می‌توانند پرونده‌ها را ببینند، فقط کاربران ثبت شده می‌توانند آن‌ها را ویرایش کنند و برای تلاش خود اعتبار دریافت نمایند. پس اولین کاری که باید برای ترجمه کردن انجام دهید این است که ثبت نام کنید.

You can register following two simple steps, providing you have a current e-mail address:

  1. Fill in your User Name, Password and a valid E-mail account, choose “Register” and an activation code will be sent to the e-mail address you've provided.
  2. وقتی کد فعال‌سازی و جزئیات ورود را با رایانامه دریافت کردید، به صفحه‌ی فعال‌سازی بروید و آن‌ها را وارد کنید.«حساب را فعال کن» را انتخاب کنید، آن‌گاه حساب شما فعال خواهد شد.

برپاسازی صفحه‌ی ورود و کاربر

اکنون که شما یک کاربر ثبت شده هستید، به پوتل وارد شوید.

همین که وارد شدید، صفحه‌ی کاربرتان به شما نشان داده می‌شود، که شامل پیوندهایی به زبان‌ها و پروژه‌های منتخب شما است. برای ویرایش صفحه‌ی کاربرتان «تغییر انتخاب‌ها» را ، و برای بازگشت به صفحه‌ی کاربرتان «صفحه‌ی خانه» را از نوار کناری انتخاب کنید.

مرور درخت پرونده‌ها

اکنون که صفحه‌ی کاربر شما برپا شده‌است، می‌توانید برای ترجمه مستقیماً از طریق پیوندهای داخل آن به پرونده‌های دل‌خواه برسید. راه دیگر یافتن پرونده‌ای که می‌خواهید ترجمه‌اش کنید، استفاده از صفحه‌ی اصلی است. صفحه‌ی اصلی دو دسته را نشان می‌دهد - زبان‌ها و پروژه‌ها. انتخاب یک زبان، فهرستی از پروژه‌های قابل ترجمه به آن زبان را به شما می‌دهد؛ انتخاب یک پروژه، فهرستی از زبان‌ها را به شما می‌دهد که آن پروژه می‌تواند به آن‌ها ترجمه شود. همین که شما هر دوی پروژه و زبان را انتخاب کردید، پرونده‌های قابل ترجمه به شما نشان داده می‌شوند.

ترجمه‌ی برخط با پوتل

هر پرونده‌ی قابل ترجمه از دو راه قابل دسترسی است - «ترجمه‌ی سریع» فقط ورودی‌های فازی و ترجمه نشده را نشان می‌دهد، در حالی که «ترجمه‌ی همه» همه‌ی ورودی های درون پرونده را نشان می‌دهد، ترجمه شده یا نشده. در هر دو صورت به شما یک جدول دوستونی نشان داده می‌شود که در آن، رشته‌های قابل ترجمه در سمت چپ، و ترجمه‌ی فعلی در سمت راست قرار دارند.

ورودی ویرایش‌شده‌ی کنونی به صورت یک جعبه‌ی متن با گزینه‌های «پرش» و «پیشنهاد» یا «ارائه» در زیرش ظاهر می‌شود. طبیعطاً شما می‌توانید در جعبه‌ی متن، متنی وارد کنید و آن را ارائه کنید یا به ورودی بعدی پرش کنید.

شما همچنین می‌توانید با بردن موشی روی لبه‌ی سمت راست متن هر یک از ورودی‌های نشان‌داده‌شده‌ی دیگر و کلیک کردن روی گزینه‌ی بالاپر «ویرایش»، مستقیماً به آن ورودی دست بیابید.

کمک‌های دیگر پوتل

علاوه بر موارد بالا، شما می‌توانید یک پرونده‌ی PO یا نسخه‌ی XLIFF یا CSV را بارگیری کنید. شما همچنین می‌توانید پرونده‌ی PO یا XLIFF را برون‌خط در ویرایش‌گر محبوب خود ترجمه کنید و پرونده را بالاگذاری کنید. برای پروژه‌های چندپرونده‌ای شما می‌توانید یک پرونده‌ی ZIP حاوی همه‌ی پرونده‌های PO برای یک شاخه را بارگیری کنید و یک پرونده حاوی پرونده‌های ترجمه‌شده‌ی PO را بالاگذاری نمائید.

مستندات پوتل

مستندات گوناگونی موجود است، برای پیوندها پایین را ببینید.

  • آموزش آموزش: راه‌نمای استفاده از پوتل
  • منابع: منابع مفید دیگر، جای پرسش سؤال و غیره.

۵۰ تا از نوشته های پیشین

معلومات بیشتر

برای معلومات بیشتر در مورد این لپ تاپ ها لطفا  گروه گوگلی ما را عضو شوید.

آدرس در بالای صفحه.

 

چطورلپ‌تاپ‌ها کار می‌کنند؟

برای دانستن بیشتر در مورد کارکرد لپ تاپ ها بر روی شمایل (آیکون) ذیل تیک (کلیک) کنید.

کتاب الکترونیکی چیست؟

برای دانستن جزئیات بیشتر در مورد ای بوک یا کتاب الکترونیکی به آدرس ذیل تشریف بیاورید.

کتاب الکترونیکی....؟