به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

گروه فیس بوک او ال پی سی افغانستان

برای عضو شدن در گروه فیس بوک به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان روی لینک ذیل کلیک کنید.

http://www.facebook.com/group.php?gid=100816705098


برای دیدن عکس های اولین دیدار تیم او ایل پی سی افغاسنتان اینجا بروید:

http://picasaweb.google.com/afghaneco/olpcafghanistan

تیم برنامه به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

تیم برنامه به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان مشتمل است بر ۱۴ پرسونل رسمی که ذیلاْ اسماء آنها با وظایف شان درج گردیده اند.

شماره

اسم

وظیفه

۱

خانم سویتلانا سیناجووا

مدیر اجرائی تخنیکی و رئیس پروژه

۲

آقای منوچهر سلام

مدیر مسئول مراکز اعزامات

۳

آقای مصطفی اسلمی

کارشناس فنی گسترش

۴

آقای عبدالوارث نیازی

کارشناس فنی گسترش

۵

آقای خواجه محمد عمر نیا

آموزگار تخنیکی

۶

آقای عبدالله عادل یار

آموزگار تخنیکی

۷

آقای محمد ناصر گلزاده

توسعه دهنده نرم افزارها

۸

آقای احمد بشیر دانشور

ترجمان و محلی ساز - زبان دری

۹

آقای جاوید سمسور

ترجمان و محلی ساز - زبان پشتو

۱۰

آقای محمد موسی عزیز

رئیس بخش خدمات کارمند٫ همکار مدیر اجراات تخنیکی و مسئول آگاهی عامه

۱۱

خانم پلوشه اعتباری

مدیره بخش خدمات کارمند

۱۲

آقای محمد حمید

مدیر بخش خدمات کارمند

۱۳

آقای جمال ناصر

مدیر بخش خدمات کارمند

۱۴

صهیب عبیدی ابتهاج

همکار تخنیکی و محلی سازی و رابط ایجاد و توسعه های انجمنی و اجتماعی

آغاز کار تیم به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

سلام.

امروز چهارشنبه ۱۹ نومبر ۲۰۰۸ برابر با ۲۹ عقرب ۱۳۸۷ پروژه به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان رسما فعالیت خود را در دفتر پیوستون کابل افغانستان تحت اداره آقای مایک داوسن و خانم سویتلانا سیناجوا از (خدمات انترنیت پیوستون) آغاز کرد.

تیم کارگری این پروژه که قبلاْ انتخاب گردیده بودند٬ امروز باهم دیدار و تعارفی داشتند و بعداْ از طرف خانم سویتلانا یک چکر تفریحی و تعارفی کوتاه بسوی بند قرغه هم داشتند که هدف ازین چکر باهم نزدیک آری اعضاء تیم به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان و ایجاد یک فضای دوستانه و محیط آزاد برای ارائه نظرات بود.

فردا پنجشنبه اولین بخش تریننگ و آموزش دهی تیم به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان آغاز میگردد تا این تیم بتوانند در بخش های مربوطه خود کار را آغاز و تا پایان زمان معیینه کار های خود را بپایان رسانیده بتوانند.

کتاب آموزشی پارسیکس گنو / لینوکس

سلام.

امروز با یک کتاب جدید آموزش لینوکس آمده ایم.

امیدواریم که از مطالب این برگه استفاده خوبی برده باشید.


موفق و کامران باشید.


این هم لینک کتاب....



صفحه دریافت کتاب

خلاصه اخبار او ال پی سی افغانستان

سلام به همه دوستان و بینندگان این برگه.

من صهیب عبیدی از بدخشان افغانستان٬ و فعلاْ دانشجوی سمستر هفتم اقتصاد در دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام‌ آباد پاکستان ام.

مدت بیشتر از یک سال (از ۲۴ اکتوبر ۲۰۰۷ تا امروز) هست که در سازمان غیر منفعتی به هر کودک یک لپ تاپ در بخش محلی سازی آن مسئول بخش محلی سازی بزبان دری افغانستان ام. در زمینه موفق گردیدم تا بیشتر از ۷۰ درصد واژه های آنرا آنلاین به زبان دری ترجمه نمایم و همچنان موفقانه بروی لپ تاپ ایکس او تجربه نمائیم که ۹۵ درصد موفق از آب درآمدند.

البته در این کار من تنها بودم و چون کار کردن با این سازمان رایگان و بدون پرداخت بود٬ هیچ یک از دوستانم برای همکاریم آماده نگردیدند تا اینکه در ماه می ۲۰۰۸ دولت افغانستان رسما یک معاهده ی را با این سازمان امضاء نمود و این سازمان اعطای ۲۰،۰۰۰ لپ تاپ ایکس او رایگان را برای دولت افغانستان تعهد نمود. و بالآخره در اواخر ماه سپتمبر ۲۰۰۸ بتعداد ۵۰۰۰ لپ تاپ در اختیار وزارت معارف دولت اسلامی افغانستان قرار گرفتند که بعد از گذر تقریباْ دوماه وزارت معارف با همکاری و شرکت وزارت تکنولوژی٬ شرکت مخابراتی روشن٬ موسسه همکاری های ایالات متحده آمریکا و شرکت شبکه سازی پیوستون پروژه به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان را آغاز نمودند و برای این کار شروع به جلب کارمندان و متخصصین نمودند. روز پنجشنبه تاریخ ۱۳ نومبر ۲۰۰۸ جلب و توظیف کارمندان و محلی سازان حرفه ی و رسمی پروژه به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان بپایان رسید و عنقریب در این روزها کار رسمی این پروژه آغاز خواهد گردید.

بنده بنابر مصروفیت های درسی و دانشگاهی ام موفق نگردیدم تا پست رسمی محلی ساز (Localizer) این پروژه برای لسان دری را حاصل نمایم ولی با تعهد شرکت شبکه سازی پیوستون (که مسئول تخنیکی و محلی سازی پروژه به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان هست) همکاری هایم با آنها در اشتراک در محلی سازی٬ مشوره های مورد لازم از اندوخته های تجربه بیشتر از یکساله ام در زمینه٬ پخش اخبار پروژه٬ کنترول و بروزرسانی سایت به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان وغیره جریان خواهد داشت.

..

..

ولی چیزی که مرا خسته میکند اینست که: زمانیکه این کار رسمی و دولتی نبود و همه کار ها بدست خودمان بود٬ همه کارها را بدون دردسر و ضیاع وقت در اسرع زمان بپایان میرساندیم٬ ولی حالا که کار دولتی گردیده٬ کار ها بکلی کند و ناروبراه اند.... نمیدانم چی خواهد شد.

برای دیدن سایت به هر کودک یک لپ تاپ اینجا کلیک نمائید.

برای دیدن ویکی به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان اینجا  و  اینجا کلیک نمائید.

برای دیدن مقادیر محلی شده لسان ها بروی لسان های ذیل کلیک نمائید.


انتشار آزمایشی اوبونتو Ubuntu 8.10 Alpha 4

اگر پیگیر توزیع های لینوکس باشید حتما نام Ubuntu به گوشتان خورده . Ubuntu سیستم عاملی رایگان و اپن سورسی است که در حال بسرعت مسیر پیشرفت و محبوبیت را می پیماید .

چهارمین نسخه Alpha از توزیع اوبونتو ۸.۱۰،‌موسوم به «بز بی‌باک»،‌منتشر شد.

امکانات جدید:‌

  • پشتیبانی بهتر X.Org server 1.5 از ابزارهای hot-pluggable نظیر tabletها،‌صفحه کلیدها و Mouse؛‌
  • هسته لینوکس ۲.۶.۲۶؛‌رمزنگاری‌شدن دایرکتوری شخصی؛
  • ‌نشست مهمان برنامک تعویض کاربر اکنون می‌تواند یک کاربر مهمان ایجاد کند،‌که دارای یک رمز عبور موقتی خواهد بود تعداد کمتری حساب کاربری همراه با دسترسی محدود؛
  • ‌استفاده از Network Manager 0.7 که هم‌اکنون امکانات بیشتری را فراهم می‌کند،‌
  • مدیریت تنظیمات system-wide،‌اتصالات‌(۳G (GSM/CDMA،
  • ‌استفاده همزمان از چندین دستگاه،‌اتصال‌های PPP و PPPoE،
  • ‌پیکربندی دستگاه‌هایی با IP ثابت.

‌همچنین همراه با این انتشار،‌نسخه‌های جدید Kubuntu و Xubuntu نیز عرضه شده‌اند

اهداء یک کمپیوتر پنتیم ۴ و پنج ایکس او به مکتب کراکرم

باز هم با سلام و احترامات در خدمت تان با یک خبر تازه از او ایل پی سی افغانستان (بخش اسلام آباد پاکستان) :

 

امروز چهارشنبه بتاریخ پنجم نومبر سال ۲۰۰۸ میلادی یک عدد کمپیوتر دسک تاپ پنتیم ۴ با ۵ عدد لپ تاپ های ایکس او مدل بی ۲ به مکتب امتحانی کراکرم (اطلس) از طرف دفتر ساحوی به هر کودک یک لپ تاپ در اسلام آباد اهداء گردید. این کمپیوتر بنابر خواهش مدیر مکتب آقای حیدری صاحب و ضرورت مکتب و اداره بدان٬ همراه با وسایل دیگر آن چون چاپگر (پرنتر) و سکنر (عکس گیر) توسط سلمان منهاس و عمران کارمندان او ایل پی سی پاکستان و اینجانب اهداء گردید. 

بروز شنبه آینده ۱۵ عدد لپ تاپ ایکس او بی ۲ نیز به شاگردان آن مکتب اهداء خواهد گردید تا بتوان شاگردان آن مکتب را برای بازدید گروه پلان انترنشنل و جلب همکاری های آنها آماده کرد. 

امیدواریم که بزودی به این هدف خود در خواهیم آمد و در جلب همکاری و رضایت آن گروه بین المللی موفق خواهیم گشت.

کتاب الکترونیکی معرفی لینوکس

سلام.

امروز با یک کتاب الکترونیکی معرفی لینوکس (محیط کاربری لپ تاپ های ایکس او) بزبان ساده فارسی آپ شده ام.

امیدوارم که‌آنرا داونلود نموده از آن مستفید شوید.

ولی...

از نظرات تان ما را هرگز فراموش نکنید.

ممنون و موفق باشید.

برادر شما..... ابتهاج




ابن همه شما و این هم کتاب

رقابت میان سیستم عاملهای Linux و Windows روز به روز تنگتر می شود. Linux به دلیل ارزانی، امکانات و امنیت بالا بسیار محبوب شده است. انواع مختلفی از این سیستم عامل توسط شرکتهای مختلفی عرضه شده است .کتاب الکترونیکی آموزش لینوکس که میتوانید در ادامه مطلب دانلود کنید .

حجم فایل : ۳/۲ مگابایت

دانلود مستقیم فایل : Download

پسورد فایل : www.afp30.info

چهار عدد ایکس او های جدید به کتب اطلس اهداء گردید

سلام. 

 

دیروز پنجشنبه ۳۰ اکتوبر ۲۰۰۸ چهار عدد لپ تاپ های ایکس او بی-دو از طرف دفتر ساحوی «به هر کودک یک لپ تاپ» برای آسیای میانه و جنوبی واقع پوهنتون بین المللی اسلامی اسلام آباد به اولین مکتب آزمایشی افغانی پروژه به هر کودک یک لپ تاپ «اطلس پبلک سکول»‌که الآن بنام « قراقرم پبلک سکول» نامیده میشود به سه پسر و یک دختر توسط سلمان منهاس و صهیب عبیدی اهداء‌ گردید. 

 

در آینده نزدیک یک تیمی از مؤسسه پلان انترنشنل برای سروی و دیدن آن مکتب آزمایشی می آیند لذا برای کامیابی آن پروژه سلمان منهاس همراه با صهیب عبیدی روزانه ۳ ساعت را در آن مکتب برای آموزش کودکان سپری میکنند. آن تیم وعده نموده اند که اگر پروژه شما کامیاب باشد ما تمویل و هرگونه کمک با آن مکب را و همچنان تهیه لپ تاپ به هر کودک آن مکتب را بدوش خواهیم گرفت. 

 

ما مشترکین این برنامه امیدواریم که این پروژه ما کامیاب گردد و بتوانیم توجه آن مؤسسه را به خود و آن مکتب جلب نمائیم. 

 

موفق و پیروز باشید. 

 

صهیب عبیدی ابتهاج 

مسئول بخش محلی سازی بزبان دری (فارسی) 

او ایل پی سی. پاکستان+افغانستان

بر راه اندازی برنامه "او ایل پی سی" در سایت رسمی وزارت مخابرات

onel.JPGخبر راه اندازی برنامه "یک کمپیوتر لپ تاپ برای یک طفل" در سایت رسمی وزارت مخابرات و تکنولوژی جمهوری اسلامی افغانستان.


خبر را به انگلیسی در این محل بخوانید.

برنامه یک کمپیوتر لپ تاپ برای طفل در چوکات وزارت معارف

وزارت های معارف و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در مشارکت با اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا و شرکت مخابراتی روشن راه اندازی برنامه یک کمپیوتر لپ تاپ برای طفل را در چوکات وزارت معارف افغانستان اعلام می دارد.
برنامه یک کمپیوتر لپ تاپ برای یک طفل یک برنامه آموزشی است و هدف آن فراهم نمودن فرصت های تعلیمی برای جوانان افغانستان و توسعه تکنالوژی معلوماتی می باشد.
اولین مرحله این پروژه که شامل طرح، ساختار و توزیع 6000 پایه کمپیوتر های لپ تاپ ارزان قیمت می باشد به دسترس شاگردان بیشتر از 188 مکتب در شهر کابل و سراسر افغانستان گذاشته می شود.
برنامه شناخته شده بین المللی پروژه یک لپ تاپ برای یک طفل قبلا در کشور های مختلف جهان مانند کولمبیا، ایالات متحده امریکا، مکسیکو، یوروگوای و ایتوپیا موفقانه اجرا شده است. این لپ تاپ ها توسط بنیاد یک لپ تاپ برای یک طفل یا OLPC که یک نهاد غیر انتفاعی ایالات متحده امریکا میباشد طرح، تولید و در سراسر جهان توزیع گردیده است.
بنیاد یک لپ تاپ برای یک طفل OLPC در نظر دارد تا این کمپیوتر ها منحیث یک وسیله کلیدی در ریشه کن ساختن فقر مورد استفاده قرار داده شود وروی همین منظور 5000 پایه کمپیوتر لپ تاپ را به این برنامه در افغاستان اهدا نموده است.
وزارت های معارف و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی وزارت های می باشند که وظیفه توسعه و ارتقاء سکتور های تعلیمی و تکنالوژی معلوماتی را بعهده دارد. این دو وزارت سعی می نماید تا تکنالوژی ارتباطی را مشترکانه در سکتور های تعلیمی بکار گرفته و خط مشی را ایجاد نمایند تا جامعه افغانستان به جامعه مبتنی بر معلومات و ارتباطات منتقل گردد.
این کمپیوتر ها که مجهز با محتویات دیجیتالی کتب درسی امروزی، قران مجید، کتاب خانه و محتویات ویب سایت می باشد، توسط وزارت معارف به مکاتب توزیع می گردد و وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی مسئولیت تامین کیفیت تعیین محتویات الکترونیکی و همچنان تکنالوژی مورد استفاده قرار داده شده را بدوش دارد.
جلالتماب محمد حنیف اتمر وزیر معارف افغانستان در مراسم افتتاح این برنامه گفت "این برنامه که نماینده گی از نظام نوین معارف افغانستان می نماید، به اطفال ما فرصت فراهم می کند تا به اتصال به انترنت با جهان وسیع خارج ارتباط حاصل نموده و طریقه های جدید استفاده تکنالوژی نوین را به دو زبان رسمی کشور بیاموزند و هم کمپیوتر های متذکره جزء بیت المال بوده که در اتاق های لابراتوار کمپیوتر مکاتب توسط معتمدین تعیین شده در همین بخش نگهداری میشوند."
محمد حنیف اتمر وزیر معارف افغانستان افزود که تطبیق این پروسه تا شش ماه اول در مکاتب شهر کابل و طی یکسال در مکاتب مراکز ولایات و از دو تا سه سال به مکاتب ولسوالی ها و قریه جات عملی خواهد شد.
جلالتماب امیرزی سنگین وزیر مخابرات جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم افتتاح این برنامه افزود "طی چند سال اخیر در قسمت تکنالوژی معلوماتی انقلاب بزرگی در جهان رونما شده که اساساً به کمپیوتر و انترنت وابستگی دارد که هدف از طرح و تطبیق این برنامه نیز استفاده بهینه و اعظمی از تکنالوژی معاصر در بخش علوم متداوله می باشد تا اطفال و نوجوانان ما هم بتوانند از مزایای این انقلاب بزرگ علمی مستفید شده و از طریق انترنت با جهان خارج ارتباط حاصل نمایند."
آقای براین رودس رئیس پروژه پیمانکار اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا که حمایت مالی 300000 دالر امریکایی را برای گسترش لپ تاپ ها به مکاتب در سراسر افغانستان تامین نموده می گوید " این اداره خرسند است تا با سکتور خصوصی و دولت افغانستان در ابتکار، نوآوری و آموزش کمپیوتر به جوانان افغانستان مشارکت می نماید."
وی افزود "ما قصد داریم تا از طریق دسترسی پیشرفته مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نه تنها فرصتهای تعلیمی بلکه فرصت های اقتصادی را نیز فراهم نمائیم و خوشحال هستیم تا از وزارت محترم معارف و بنیاد یک لپ تاپ برای یک طفل در هدف تامین یک لپ تاپ برای یک طفل حمایت بعمل آوریم."
محترم تیمور نصرتی مشاور حقوقی شرکت مخابراتی روشن در افتتاح این برنامه اظهار نمود "روشن تعهدات خود را جهت توسعه و بالا بردن کیفیت تعلیم و سرمایه گذاری در جامعۀ افغانستان ادامه داده و افتخار دارد که در این اقدام نیک مشارکت می ورزد تا اطفال را قادر می سازد زمینه تعلیم را از طریق تکنالوژی به خویشتن فراهم نمایند. این کار نسل جدید افغانستان را توانایی می بخشد تا در مقابل شدن با چالش های ایجاد صلح، امحای فقر، سوء تغذی و امراض بهتر آماده باشند."
قابل یاد آوری است که اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا مبلغ سه صد هزار دالر را در راه تامین این برنامه اختصاص داده و کمپنی روشن یک هزار پایه لپ تاپ را به اختیار وزارت معارف گذاشته است. علاوتا کمپنی روشن سهولت ارتباطات انترنتی مکاتب کشور را نیز در اختیار وزارت معارف قرار داده است. 

 

منبع: سایت رسمی وزارت معارف - جمهوری اسلامی افغانستان

اولین اقدام پیاده سازی برنامه «به هر کودک یک لپ تپ» در افغانستان

در اولین اقدام پیاده سازی برنامه «به هر کودک یک لپ تپ» ۱۱۰۰۰ لپ تاپ های محلی سازی شده به زبان های محلی افغانستان (دری و پشتو) در ۲۸۳ مکتب (۲۱ لپ تاپ در هر مکتب) بشکل لابراتوار های کمپیوتر (صنوف کمپیوتر) ارائه خواهد گردید. از این ۱۱۰۰۰ لپ تاپ تقریباْ ۸۵۰۰۰ کودک در پنج ولایات ذیل افغانستان استفاده خواهند برد.:

  • بغلان ( ۲۰ مکتب)
  • هرات ( ۲۵ مکتب)
  • ننگرهار ( ۲۵ مکتب)
  • کابل ( ۱۸۸ مکتب)
  • مزار شریف ( ۲۵ مکتب)
Image:Flyer.png

آغاز کار « به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان»


برنامه « به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان» بهمکاری وزارت جلیله معارف - وزارت جلیله مخابرات و تکنالوژی - شبکه مخابراتی روشن - بخش انکشاف سرمایه گذاری های کوچک و متوسطه سازمان همکاری های ایالات متحده آمریکا و شبکه پیوستون آغاز به فعالیت نموده است. فعلا این برنامه در مراحل ابتدائی و انتخاب و استخدام کارمندان قرار دارد.

علاقمندان همکاری با این برنامه میتوانند به آدرس ذیل درخواست های استخدام خود را به پست های مختلفی ارسال داردند.

آدرس برای ارسال کوایف(CV):

recruitment@paiwastoon.com.af

آدرس برای درخواست نمودن:

http://www.olpc.af/jobs/index.shtml


این برنامه به یک نفر مدیر اجرائی تخنیکی (Technical Implementation Manager)- یک نفر کارگردان کاربرهای خدماتی (User Service Director) - سه نفر مامورین خدمات کاربر (User Service Officer) - دو نفر توسعه دهندگان (Developers) - دو نفر ترجمان محلی سازی (Localization Translators) - دو نفر آموزگاران تخنیکی (Technical Trainers) - دو نفر متخصصین گسترش (Deployment Technicians) و یک نفر مامور مراکز اعزامی (Dispatch Center Officer) ضرورت دارد.

به آدرس فوق الذکر هر چه زودتر کوایف و درخواست های خودتان را ارسال کنید و در این برنامه شرکت نمائید.

البته قابل یاد آوری هست که معاش این برنامه خیلی جذاب و زیاد هست.... پس کوتاهی نورزید و عاجل اقدام نمائید.

Supporters